Spisek żarówkowy

Czy kiedykolwiek zepsuła Ci się jakaś rzecz, a koszty jej naprawy przewyższyły cenę nowego produktu? Jeżeli tak, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że było to celowe działanie producenta, które w marketingu określa się mianem tzw. planowanego postarzania produktu.

Praktyka ta polega na celowym zaprojektowaniu towaru w taki sposób, aby po pewnym czasie przestał być funkcjonalny. Warto przy tej okazji przypomnieć dokument emitowany przez TVN CNBC z cyklu „Zrozumieć świat”

http://www.youtube.com/watch?v=QPPW8KM7eEU

 

Mercedes, który był za dobry

Mercedes, który był za dobry

Oprócz przykładów przedstawionych w filmie pamiętam, że model Mercedesa W115 przyczynił się niemal do upadku firmy, ponieważ praktycznie nie psuł się, więc nie można było zarabiać na serwisowaniu. Inna legenda głosi, że samochody te słyną z niezwykle trwałych i wytrzymałych silników. Rekordziści potrafili przejechać popularną „sto piętnastką” … nawet kilka milionów kilometrów bez remontu silnika.

A czy Wy kojarzycie podobne przykłady? :)

 

Udostępnij: